اصلی ترین پسوند های دامنه

ثبت تمامی دامنه‌ها تحت نظارت ICANN (تنها مرجع اصلی ثبت دامنه‌های جهان) است. امروزه اصلی ترین پسوند های دامنه وجود دارد که از طریق رجیسترارهایی که مورد تایید این سازمان هستند، صورت می‌پذیرد. تمامی Registrar ها نمایندگان معتبر و فعالی دارند که برقراری ارتباط جهت  ثبت دامنه، تمدید، تغییر DNS، تغییر whois دامنه کاربران با آن‌ها را انجام می‌دهند. این نمایندگان که رجیسترنت نامیده می‌شوند، اغلب شرکت‌های سرویس‌دهنده خدمات دامنه و هاست هستند که تعرفه وخدمات دامین متفاوتی را ارائه می‌دهند.

اصلی ترین پسوند های دامنه

اصلی ترین پسوند های دامنه

ICANN به عنوان مرجع ثبت دامین ها با افزایش گستره فعالیت‌های آنلاین کسب‌و‌کارها و نیاز به ثبت دامنه‌های متفاوت، پسوندهای جدیدی را عرضه کرده استکه امکان ثبت دامنه با پسوند دلخواه را به کاربران می دهد. با توجه به امکان جست وجوی دامنه ، ثبت آنلاین و در لحظه آنها، روزانه تعداد زیادی دامنه با پسوندهای مختلف به ‌ثبت می‌رسند.

پسوندها دسته‌بندی متفاوتی دارند که اصلی ترین پسوند های دامنه آن‌ها به این شرح است:

  • gTLDs به معنی Generic Top Level Domains

مانند Com، Net، Org و…

  • ccTLDs به معنی Country code Top Level Domains

مانند Ae، Ir، Fr و…

  • CentralNic TLDs به معنی Central Nic Top Level Domains

مانند Co.Com، Ae.Org، Uk.Com و…

  • Latest TLDs به معنی Latest Top Level Domains

مانند Radio.Am، Radio.FM، My و…

  • NewTLDs به معنی New Top Level Domains

مانند Gallery، App، Club و

به هنگام ثبت دامنه با پسوند دلخواه هر کدام از این دسته‌بندی‌ها  متشکل از پسوندهای متفاوتی هستند که شرایط ثبت شامل تعداد حروف، طول عمر یا همان مدت زمان ثبت، هزینه و… منحصر به خود را دارند که هر یک به تفصیل در ادامه مورد بحث قرار خواهند گرفت.

 

gTLDs به عنوان دامنه‌های سطح بالا:

 

  • AERO

این پسوند مخفف Aeronautics است که به‌ طور انحصاری توسط شرکت‌های صنعت هواپیما و حمل‌و‌نقل هوایی به ‌ثبت می‌رسد. ارائه مدارک و مجوزهای مورد نیاز در زمان ثبت دامنه الزامی است.

  • CAT

این پسوند برای سازمان و افرادی مناسب است که در کاتالونیا فعالیت می‌کنند. ارتباط این پسوند با زبان و فرهنگ شناسی کاتالان است و مورد استقبال کسانی قرار می‌گیرد که در این منطقه ساکن هستند.

  • INFO

چهار حرف اول کلمه Information این پسوند را تشکیل می‌دهد که به معنای اطلاعات است و توسط هر ارگان، شرکت، سازمان و شخصی و… دامنه تحت این پسوند امکان ثبت دارد.

  • JOBS

جهت معرفی و ترویج فرصت‌های شغلی سازمان‌ها و مجموعه‌ها این پسوند کاربرد دارد که توسط هر شخصیت حقیقی یا حقوقی بدون هیچ‌گونه مدرک و محدودیت خاصی، امکان ثبت آن مقدور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *