دامنه آنلاین

دامنه آنلاین نام منحصر به فردی در اینترنت است که توسط اشخاص حقوقی یا اشخاص حقیقی برای مدت زمان مشخصی (در جهان) قابل ثبت است. با اجاره دامنه به شخص حقوقی یا فردی ، وی قادر به ایجاد وب سایت و ارائه خدمات و اطلاعات آنلاین خواهد بود. توجه به این نکته حائز اهمیت است که امروز با پرداخت هزینه ای ناچیز ، می توانید دامنه رایگان (دامنه ای را که هیچ کس در جهان اجاره نمی دهد) برای مدت زمانی خاص (به عنوان مثال یک سال) ثبت کنید.

دامنه آنلاین

دامنه آنلاین

پس از این مدت ، اگر صاحب دامنه تمایل نداشته باشد ، هر شخص حقیقی یا حقوقی دیگری از هرجای دنیا می تواند مالکیت این دامنه را بدست آورد. علاوه بر این ، هزینه ثبت دامنه مربوطه برای یک شخص عادی یا سازمان دولتی تفاوتی نخواهد داشت. با این اوصاف ، اکنون به مسئله آدرس ارگان های دولتی در اینترنت و راه حل های آن می پردازیم.

پس از گسترش استفاده از اینترنت در اقشار مختلف جامعه و نیاز به دولت الکترونیکی در ایران ، بسیاری از سازمان ها و ارگان های دولتی به طور خودجوش دامنه هایی را با پسوندهای com ، org ، net و ir و وب سایت هایشان ، هر کدام با سلیقه و فنی ثبت کرده اند. توانایی های بخش فناوری اطلاعات همان سازمان ها جامعه را تولید کرده و به آن کمک کردند.

با توجه به نمونه های دولت الکترونیکی در سایر نقاط جهان ، پورتال دولتی یک کشور به طور کلی در قالب دامنه ای خاص به مردم ارائه می شود و به همه سازمان ها و وزارتخانه های مربوطه زیر دامنه هایی در دامنه اصلی اختصاص داده می شود. حتی طراحی یکپارچه شکل ظاهری وب سایت های دولتی با الگوی ثابت در همه زیر دامنه ها یکی از ایده های یک دولت الکترونیکی موفق است.

اما متأسفانه در کشور ما ، با وجود ثبت دامنه ای به نام gov.ir و اختصاص زیر دامنه در همان دامنه به برخی سازمان های دولتی (مانند وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به آدرس www.ict.gov.ir) ، هنوز هم بیشتر؟ درصد آژانس های دولتی با دامنه های مختلف برای ارائه اطلاعات یا گاهی اوقات خدمات آنلاین موثر. اگرچه در این راستا ، وب سایت های دیگری (مانند www.iran.ir که می توانند به عنوان پیوند دولت الکترونیکی نامگذاری شوند) با جمع آوری پیوند به سایت های دولتی در خدمت مردم عزیز هستند ، اما هیچ یک از آنها نمی تواند به عنوان نامگذاری شود پورتال ملی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *