کلاهبرداری‌های پیامکی؛ ترفندی منسوخ شده ولی پرکاربرد!

افراد سودجو همواره به دنبال راهی برای کلاهبرداری از مردم هستند. هر چه آگاهی بخشی در این زمینه بیشتر صورت می‌گیرد، کلاهبرداران نیز روش‌های جدیدی را رو می‌کنند.
تصویر کلاهبرداری‌های پیامکی؛ ترفندی منسوخ شده ولی پرکاربرد! + عکس
به گزارش جام‌جم ‌آنلاین به نقل از دیجی رو، در این مطلب به بررسی پیامک‌هایی که گاه و بی‌گاه برای مردم ارسال می‌شود و وعده‌های عجیب و غریب به آنها می‌دهند، خواهیم پرداخت. در ادامه با ماهمراه باشید.
کلاهبرداری با عنوان : بن شماره xxx روی خط شما ثبت شد !
پیام‌هایی با این مضمون اغلب از طرف فروشنده‌های بدون مغازه یا افراد سودجو و کلاهبرداران دیگر صورت می‌گیرد. متن پیام به صورتی است که شما را وسوسه می‌کند. در زیر متن پیام به همراه نمونه‌ای از آن را مشاهده می‌کنید:
بن شماره 286 روی خط شما ثبت شد. موجودی کارت 2 میلیون تومان. تایید ارسال عدد 1

در مواجه با این دست از پیام‌ها اول کمی تفکر کنید و ببینید چطور امکان دارد فروشگاهی به شما 2میلیون تومان هدیه بپردازد. مگر یک فروشگاه چقدر درآمد دارد که بخواهد تا این اندازه بذل و بخشش کند!
اما واقعیت چیست؟!
پیام‌هایی با محتوای شما برنده کارت هدیه شده‌اید، شما برنده هدیه شده‌اید و … صرفا برای کلاهبرداری از شما ارسال می‌شوند. زمانی که عدد موردنظر را به سامانه پیامکی ارسال می‌کنید از شما نام، نام خانوادگی ، آدرس و … درخواست می‌شود. سپس محصولات فروشگاه یا هدیه‌ای که شما برنده شده‌اید برای شما ارسال می‌شود.

سود کلاهبرداران در چیست؟

1- در مواردی که پیامک‌های برنده شدن کارت هدیه به دست شما می‌رسد پس از تماس متوجه خواهید که باید کالایی را تهیه کنید، اما نمی‌توانید تمام قیمت کالا را با کارت هدیه برنده شده بپردازید. به عنوان مثال قیمت 200 هزار تومانی برای کالا به شما اعلام می‌شود که کلاهبرداران به شما می‌گویند 150 هزار تومان آن از کارت هدیه و 50 هزار تومان باید پرداخت نمایید. وقتی محصول به دست شما می‌رسد می‌بینید واقعا آن چیزی نیست که انتظار داشتید و ارزش آن هم بسیار پایین‌تر از 50 هزار تومان است.
2- در مواردی که پیامک‌های برنده شدن هدیه برای شما ارسال می‌شود به طور طبیعی هزینه‌ای برای هدیه پرداخت نمی‌کنید، در مراحل بعدی مشخص می‌شود که شما باید هزینه پستی را بپردازید. هزینه پستی که اعلام می‌شود بسیار بیشتر از تعرفه اداره پست است. به عنوان مثال به شما اعلام می‌کنند ساعتی برنده شدید که باید هزینه پستی آن را خودتان پرداخت کنید. زمانی مامور پست به درب منزل شما می‌آید، هزینه‌ای بین 15 تا 30 هزار تومان طلب می‌کند که در واقع اصطلاحا هزینه هدیه شما است. در صورتی هزینه پستی برای کالاهای زیر 1 کیلوگرم بیشتر از 8 هزار تومان نیست.
کلاهبرداری با عنوان : چوپانی که سکه طلا یا وسیله قدیمی پیدا کرده !
این روش اگرچه قدیمی و منسوخ شده ولی هنوز هم پیامک‌هایی با این عنوان برای کاربران ارسال می‌شوند. ابتدا متن کامل پیام را مشاهده کنید:
سلام برادر من سید مراد … هستم از سمت خمین.
ما عشایر چادرنشین هستیم. شماره شما را استخاره کردم جان ابلفضل پیش کسی صحبت نکن عموی دارم رفته پیش گوسفندا بارندگی بوده تپه‌ای را آب برده مقداری وسیله قدیمی پیدا کرده 1812 سکه با 2 عد مجسمه مشطری داری بفروشیم نسف برای شما نسف برای ما خاستی زنگ بزن منطزرم.

افرادی که کمی اطلاعات در مورد عشایر عزیز کشورمان داشته باشند در همان ابتدای خواندن، پیام را پاک می‌‎کنند. چرا که خمین اصلا عشایر ندارد و عشایر در کوچ خود از خمین نمی‌گذرند!
در غیر اینصورت باز هم در ابتدا باید کمی فکر کرد. چرا فردی که گنج بزرگی پیدا کرده باید به یک فرد غریبه پیامک بدهد! چرا باید آگاهی هموطنان ما اینقدر پایین باشد که از این دست پیامک‌ها نیز از آنها کلاهبرداری شود!
ترفند جالب !
در این دست از پیامک‌ها، معمولا فرد کلاهبردار به عمد تعدادی از کلمات را غلط می‌نویسد تا شما فکر کنید که با فرد بی سواد و ناآگاهی مواجه هستید. در این هنگام است که حسی درونی شما را به خود زرنگ بینی و استفاده از فرصت بادآورده دعوت می‌کند! اما در واقع به سوی دامی بزرگ حرکت خواهید کرد.

سود کلاهبرداران در چیست؟

پس از تماس و قرار گذاشتن با این کلاهبرداران، زمانی که به آنها مراجعه می‌‎کنید سکه‌های تقلبی و وسیله‌های عتیقه قلابی پیش روی شما قرار می‌دهند. کلاهبرداران با عنوان اینکه زمانی برای فروش این سکه‌ها نداشته و تمایلی به نگهداری از آنها ندارند مبلغی را برای کل سکه‌ها از شما طلب می‌کنند. به عنوان مثال می‌گویند تمام سکه‌ها و ظروف عتیقه 5 میلیون تومان. افراد ساده نیز با پرداخت وجه و به امید کسب سود بسیار زیاد، این اشیای بی ارزش را خریداری کرده و پس از مدتی متوجه خواهند شد که چوپان کلاهبردار چه حقه‌ای به آنها زده است!

در صورتی که از این دست از پیامک‌ها برای شما ارسال شد، در ابتدا کمی فکر کنید. هیچکس در دنیا علاقه‌ای به تقسیم مال خود به این صورت ندارد. چیزی که باورش سخت است را هیچگاه باور نکنید. چون قطعا حیله‌ای در کار است.
ممکن است این روش کلاهبرداری‌های پیامکی منسوخ شده باشند یا مورد استفاده قرار نگیرند. ولی کلاهبرداران بیکار ننشسته‌اند و فکر خود را در مسیر کلاهبرداری از مردم استفاده می‌کنند و هر چند وقت یک بار با ترفندهای جدید به سراغ افراد ساده می‌روند. در این بین اگر شما آگاهی کافی داشته باشید و وسوسه نشوید، اتفاقی برای شما نخواهد افتاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *