۱۵ کتاب پیشنهادی ۳ نابغه! بیل گیتس، جف بیسوس و ایلان ماسک؛ همه بخوانید!

خواندن کتاب همیشه برای  میلیاردرهایی

مانند جف بیسوس (رئیس آمازون)،بیل گیتس (مدیر عامل مایکروسافت)  و ایلان ماسک (مدیرعامل تسلا) بسیار مهم بوده است.

در این سالها، درباره این سه نفر چندین کتاب ستودنی نوشته شده که متاثر از نگاه آنها به جهان و رویکرد آنها نسبت به نوآوری در زمینه تکنولوژی و نحوه مدیریت کسب و کار شان هستند.

در اینجا به ۱۵ کتاب که بازتاب درخشانی در زندگی  Bezos، Gates و Musk داشته اند نگاهی می اندازیم.

The Remains of the Day

کتاب “THE REMAINS OF THE DAY” (بازمانده روز) اثر KAZUO ISHIGURO

این کتاب زندگی پر جنب و جوش سر پیش خدمت کاری به نام “استیونس” در خلال جنگ جهانی دوم، در انگلستان را به تصویر می کشد. او در سفری به گذشته به یاد روزهای خوبش که در خدمت نجیب زاده بزرگ «لرد دارلینگتن» بود می افتد. اما زمانی که به ماهیت واقعی “لرد دانگلیستون” پی می برد، دچار تردید می شود.

Sam Walton: Made in America

کتاب “SAM WALTON: MADE IN AMERICA”  (سام والتون: ساخته شده در امریکا) اثر SAM WALTON

دیدار با یک قهرمان مردمی که از قلب آمریکا برخاسته: سام والتون، که یک مغازه کوچک خرده فروشی در شهر وال مارت آمریکا دارد، به بزرگترین خرده فروش در جهان تبدیل می شود. بدون تردید او پادشاه تجارت در اواخر قرن بیستم است. که تا به الان هرگز ارتباطش با مردم را از دست نداده است. کلام او در این کتاب بی نظیر است. و تفکراتش را بی پرده به اشتراک می گذاشت.

Memos from the Chairman

کتاب “MEMOS FROM THE CHAIRMAN” (یادداشت های رئیس) اثر ALAN GREENBERG

آلن گرینبرگ، رئیس سابق کمپانی استرنز بییر (Bear Stearns) و خیری بزرگ است. در سراسر دنیای  بخاطر خدمات مالی و بیشتر بخاطر نوشته های ارزشمندش شناخته می شود. کتاب “یادداشت های رئیس” یک فلسفه مدیریت منحصر به فرد و ساده است.  که در آن تصمیم گیری بر اساس عقل سلیم می باشد. هزینه ها بدون متحمل شدن فشار، مدیریت می شوند. افراد را به راه اندازی کسب و کار در بالاترین سطح اخلاق پند می دهد. و نیز می گوید : به تماس های تلفنی سریع و محترمانه  پاسخ دهید. هرگز خود را بالاتر از دیگران نپندارید. و همیشه، فروتن، فروتن، فروتن باشید.

Built to Last: Successful Habits of Visionary Companies

کتاب “BUILT TO LAST: SUCCESSFUL HABITS OF VISIONARY COMPANIES” (ساختن برای ماندن: عادت های موفق شرکت های قدرتمند)” اثر JIM COLLINS

دریک پروژه تحقیقاتی شش ساله  بر روی هجده شرکت قدرتمند و با سابقه  که نزدیک به صد سال از تاسیس آنها می گذرد و دارای سهام عام در بازارند. ( که بوسیله “کالینز” و “پاراس” در دانشکده بازرگانی دانشگاه استنفورد صورت گرفت) آنها هر شرکت را در مقایسه با یکی از رقبای خود مورد مطالعه قرار دادند. کالینز و پاراس شرکت ها را از ابتدا، از زمان راه اندازی، تا تبدبل شدن به یک شرکت متوسط و قدرتمند مورد بررسی قرار دادند. سوالی که در این کتاب از آنها پرسیده می شود این است که: “چه چیزی باعث می شود شرکت های قدرتمند از شرکت های دیگر متفاوت باشند؟”

The Black Swan

کتاب THE BLACK SWAN (قوی سیاه)” اثر NASSIM TALEB

“The Black Swan” یک کتاب مستقل  از مجموعه کتاب های landmark Incerto اثر Nassim Taleb است. موضوع آن در رابطه با تحقیق درباره کدورت، شانس، بلاتکلیفی، خطای انسانی، ریسک و تصمیم گیری در جهانی است که ما آن را درک نمی کنیم. کتاب های دیگر این مجموعه “‘Fooled by Randomness” و “Antifragile” و ‘The Bed of Procrustes” هستند.

The Better Angels of Our Nature: Why Violence Has Declined

کتاب “THE BETTER ANGELS OF OUR NATURE: WHY VIOLENCE HAS DECLINED” (فرشتگان بهتر طبیعت ما: چرا خشونت کاهش یافته) اثرSTEVEN PINKER

باور می کنید یا نه، امروز ما در صلح آمیز ترین لحظه ی دوران زندگی می کنیم! یکی از پرفروش ترین نویسندگان ” نیویورک تایمز ” استیون پینکر در یکی از نوشته های جدید و جنجالی خود، نشان می دهد که علیرغم اخبار بی وقفه در مورد جنگ، جرم و تروریسم، خشونت عملا نسبت به دیگر دوره های  تاریخ کاهش یافته است. با گسترش افسانه ها درباره خشونت ذاتی بشر و نفرین تلقی کردن مدرنیته شدن، پینکر جاه طلبانه در جستجوی ماهیت ذات انسان می گردد. وی برای به تصویر کشیدن جهانی بهتر روان شناسی و تاریخ را با هم تلفیق می کند.

The Man Who Fed the World

کتاب “THE MAN WHO FED THE WORLD” (مردی که دنیا را تغذیه کرد) اثرLEON HESSER

“دکتر نورمان بورلاگ” یکی از بزرگترین قهرمانان جهان، فردی که دنیای امروز ما با نام او آراسته گشته است. وی جان بیش از یک میلیون نفر را از قحطی و گرسنگی نجات داد. دکتر نورمان بورلاگ یکی از پنج نفری است که هم جایزه صلح نوبل، مدال آزادی ریاست جمهوری و مدال طلای کنگره را گرفته است. علاوه بر این دکتر بورلاگ مفتخر به گرفتن جایزه غیر نظامی دولت هند (Padma Vibhushan) که به یک غیر شهروند اعطا می شود، شده است.

The Vital Question

کتاب “THE VITAL QUESTION” (پرسش حیاتی) اثر NICK LANE

زمین مشحون از زندگیست: دراقیانوس ها، جنگل ها، آسمان ها و شهرهایش. اما هنوز یک سوال بزرگ در قلب زیست شناسی وجود دارد. ما نمی دانیم که ماهیت زندگی از ابتدا چقدر پیچیده بوده است.  متخصص بیوشیمی و برنده جایزه بهترین نویسنده “نیک لین” در کتاب پرسش حیاتی تاریخ تکامل را بار دیگر دگرگون کرده است و راه حل هایی  فریبنده و زیبا برای سوال هایی  که از نسل ها پیش ذهن دانشمندان را درگیر کرده ، ارائه می دهد. کتاب “پرسش حیاتی” راه حلی برای این سوال اساسی در زندگی فراهم می کند: چرا ما این گونه هستیم، وبراستی چرا ما در اینجا هستیم؟

How Asia Works

کتاب “HOW ASIA WORKS” (آسیا چطور کار می کند) اثر JOE STUDWELL

در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ بسیاری از مردم غرب افسانه ی معجزه اقتصادی کشورهای شرق آسیا را باور کردند. کشورهایی که نه فقط به عنوان بزرگترین تولیدکنندگان، بلکه به عنوان یک بلوک متحد، از نظر فرهنگی و اقتصادی، هم در حال افزایش بودند. جو استوول در تحقیق گسترده ای در مورد اقتصاد نه کشور – ژاپن، کره جنوبی، تایوان، اندونزی، مالزی، تایلند، فیلیپین، ویتنام و چین – در یک روایت خواندنی و قابل دسترس، تصورات غلط غرب را فاقد ارزش می داند. و نشان می دهد که واقعا در آسیا چه اتفاقی افتاده و چرا؟. برای یک بار روشن می کند که چرا برخی از کشورها به شکوفایی رسیده اند در حالی که بعضی دیگر فقط نظاره گر آنها بوده اند. کتاب پرسش حیاتی برای کسانی که علاقه مند به این هستند که چگونه یک منطقه، آینده جهان را شکل می دهد یک منبع موثر و ضروری است.

The Myth of the Strong Leader

کتاب “THE MYTH OF THE STRONG LEADER” (افسانه رهبرقدرتمند)” اثر ARCHIE BROWN

“در یک نظرسنجی بزرگ و گسترده در مورد تاثیر گذارترین رهبر سیاسی در طی صد سال گذشته، پروفسور مشهور علوم سیاسی دانشگاه آکسفورد، آرچی براون باور رهبران قدرتمند- یعنی کسانی که در سیاست گذاری بر همتایانشان غالب می شوند – موفق تر و قابل تحسین هستند- را به چالش می کشد. برخلاف بسیاری از مفروضات ما در مورد مهمترین چهره های سیاسی قرن بیست و یکم، نتیجه گیری های براون بدیع و روشن هستند. کتاب ” افسانه رهبر قدرتمند” ما را مجبور به ارزیابی رهبرانی که جهان ما را شکل داده اند و بازنگری در مورد چگونگی انتخاب و ارزیابی کسانی که ما را به آینده هدایت خواهند کرد، است.

Benjamin Franklin: An American Life

کتاب “BENJAMIN FRANKLIN: AN AMERICAN LIFE” (“بنجامین فرانکلین: زندگی آمریکایی”) اثر WALTER ISAACSON

والتر ایساکسون نویسنده کتاب های اینشتین و استیو جابز، در این بیوگرافی کامل، پر جنب و جوش و البته پرفروش، نشان می دهد که بنیانگذاران مشهور آمریکایی چگونه به تعیین شخصیت ملی ما کمک کرده اند.

Zero to One: Notes on Startups, or How to Build the Future

کتاب “ZERO TO ONE: NOTES ON STARTUPS, OR HOW TO BUILD THE FUTURE” (صفر تا یک: یادداشت هایی در مورد استارت آپ و چگونگی ساختن آینده) اثرPETER THIEL

راز بزرگ زمان ما این است که هنوز مرزهای ناشناخته ای برای کشف و اختراع های جدید وجود دارد. در کتاب “صفر تا یک” کارآفرین و سرمایه گذار افسانه ای، پیتر تیل، نشان می دهد که چگونه می توانیم روش های منحصر به فرد برای ایجاد چیزهای جدید پیدا کنیم.”صفر تا یک” یک دیدگاه خوش بینانه درباره آینده پیشرفت در آمریکا و یک راه جدید برای تفکر در مورد نوآوری را ارائه می دهد. این کتاب در ابتدا سوالاتی را مطرح می کند تا بتوانید ارزش فرصت ها را بهتر درک کنید.

The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy

کتاب “THE HITCHHIKER’S GUIDE TO THE GALAXY” (راهنمای مسافران کهکشان) اثر DOUGLAS ADAMS

آرتور دنت، قهرمان کتاب داگلاس آدامز، به همراه دوستش فورد پرفکت با یک وسیله پرنده وارد دنیایی عجیب و غریب می شوند. آرتور درست قبل از اینکه موجودات فضایی زمین را برای ساخت یک بزرگراه کیهانی نابود کنند، توسط فورد از زمین خارج می شود. من فکر می کنم شما تا به امروز هرگز داستان طنز علمی تخیلی نخوانده اید. آدامز استاد تیکه انداختن، گفتگوی خردمندانه و کمدی است. کتاب ” The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy” غنی از جزئیات کمدی و موقعیت های فکری است که ارزش جندین بار خواندن را دارد.

Our Final Invention

کتاب “OUR FINAL INVENTION” (اختراع نهایی ما) اثر JAMES BARRAT

دانشمندان می گویند: “در حدود کمتر از یک دهه، هوش مصنوعی می تواند مطابق و حتی بهتر از هوش انسان باشد. شرکت ها و سازمان های دولتی در سرتاسر جهان، میلیاردها دلار برای رسیدن به هوشی مصنوعی – شبیه هوش انسان – هزینه میی کنند. هوش مصنوعی در ابتدا چیزی شبیه خود ماست. اما ممکن است مجبور به رقابت با ما، حیله گری، و چیزی قویتر و بیگانه تر از آنچه ما تصور می کنیم، بشود. جیمز بارات در کتاب اختراع نهایی ما از طریق نماهای بی نظیر فناوری، نظارتگران صنعت، و پیشگامان هوش مصنوعی، به بررسی و پیشگیری از پیشرفتهای هوش مصنوعی پرداخته است. تا به اکنون برای هوش انسانی رقیبی وجود نداشته ” آیا ما قادر به همزیستی با موجوداتی باهوشی که خودمان به وجود آورده ایم می شویم؟ و آیا آنها به ما این اجازه را می دهد؟ “

The “Foundation” trilogy

کتاب THE “FOUNDATION” TRILOGY (سه گانه “بنیاد” ) اثر  ISAAC ASIMOV

سه گانه “بنیاد” – یکی از پایه های داستانهای سینمای مدرن – اثری از ایزاک آسیموف، حماسه امپراتوری کهکشانی است که پس از دوازده هزار سال حکمرانی رو به زوال می رود. این کتاب داستان یک مورخ روانشناس به نام هری سولدون است، تنها مردی که می تواند اتفاق های وحشتناک آینده را مشاهده کند. تاریکی عصر جاهلیت، بربریت و خشونت برای سی هزار سال ادامه پیدا خواهد کرد. گروهی از مردان و زنان شجاع گرد هم می آیند و سولدون آنها را به محل مخفی در لبه کهکشان هدایت می کند، جایی که امیدوار است دانش و حکمت بتواند انسان را از تاریکی حفظ کند. در سال ۱۹۶۶، سه گانه ” بنیاد ” جایزه هوگو برای بهترین سری از تمامی این مجموعه را دریافت کرد (این کتاب شامل هفت جلد است) و تنها مجموعه از این داستانهاست که به چنین افتخاری نائل آمده است. رمان های “بنیاد” با بیش از پنجاه سال از انتشار اولیه خود،  هنوز به عنوان اثری کلاسیک هیجان انگیز، تحریک آمیز و الهام بخش در جهان سازی پابرجاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *