مقایسه هواوی میت 10 پرو با سامسونگ گلکسی نوت 8

میت 10 پرو جدیدترین پرچمدار هواوی

در مقابل سامسونگ نوت 8؛ کدام یک پیروز میدان است؟ مقایسه میت 10 پرو با گلکسی نوت 8 را در کلیک دنبال کنید.

سامسونگ با عرضه گلکسی اس ۸ نشان داد که حاضر است ریسک‌های زیادی را در بازار گوشی‌های هوشمند به جان بخرد. این محصول از قابلیت‌های جالبی برخوردار بود و با یک طراحی چشم‌نواز به کاربران معرفی شد.

موفقیت گلکسی اس ۸ چه از نگاه منتقدین و چه از نظر فروش به اندازه‌ای بود که تاثیر شگرفی در روند تولید گلکسی نوت ۸ داشت. در واقع سامسونگ برای ساخت گلکسی نوت ۸ از اس ۸ الهام گرفت و محصولی تولید کرد که می‌توان آن را نمونه‌ای بزرگ‌تر از گلکسی اس ۸ پلاس به همراه قلم و دوربین دوگانه خواند.

با وجود اینکه نوت ۸ دنباله‌ای بر موفقیت گلکسی اس ۸ محسوب می‌شود، اما محصول بی‌رقیبی نیست. علاوه بر اپل و آیفون‌های جدید‌‌، شرکت‌های دیگری نیز به میدان آمده‌اند تا سهم بیشتری از بازار پرسود گوشی‌های هوشمند را از آن خود کنند. یکی از این شرکت‌ها هواوی است که با معرفی میت 10 پرو عرصه را بر رقبایی مانند سامسونگ تنگ کرده است.

مقایسه میت 10 پرو با گلکسی نوت 8 در چند قسمت کلیدی شامل طراحی، نمایشگر، سخت افزار، عمر باتری و رابط کاربری در ادامه این مطلب تشریح شده تا کاربران بتوانند بسته به نیاز خود یکی از این دو پرچمدار را انتخاب کنند.

مقایسه میت 10 پرو با گلکسی نوت 8

مقایسه میت 10 پرو با گلکسی نوت 8 از نظر طراحی
گلکسی نوت ۸ با زبان طراحی مشابه با گلکسی اس ۸ به کاربران معرفی شد. این طراحی شامل دو پنل شیشه‌ای است که بین آنها را یک قاب فلزی احاطه کرده است. سامسونگ در پرچم‌داران سال ۲۰۱۷ از طراحی به نام Infinity Edge رونمایی کرد که باعث می‌شود میزان حاشیه در اطراف نمایشگر تا حد بسیار زیادی پایین بیاید.

میزان حاشیه در سمت راست و چپ بسیار کم است و حاشیه‌های موجود در بالا و انتهای نمایشگر نیز تا حد امکان کاهش یافته است. البته سامسونگ برای رسیدن به این امر مجبور شده تا تغییرات زیادی روی پرچمدار خود اعمال کند.

یکی از این تغییرات شامل حذف دکمه فیزیکی خانه و انتقال حسگر اسکنر اثر انگشت به پشت گوشی هوشمند است. در گلکسی نوت ۸، دکمه‌های ناوبری به‌ صورت مجازی و حسگر اسکنر اثرانگشت نیز کنار دوربین اصلی قرار گرفته و همین امر میزان حاشیه موجود در انتهای نمایشگر را به طور چشمگیری پایین آورده است.

در بالای نمایشگر نیز شاهد تغییراتی هستیم که یکی از آنها حذف لوگوی سامسونگ است. این لوگو در گلکسی نوت ۷ وجود داشت. پرچم‌دار سامسونگ دارای ابعاد ۱۶۲.۵ در ۷۴.۸ در ۸.۶ میلی‌متر و نرخ نمایشگر به بدنه در آن ۸۳.۲ درصد است. این در حالی است که نوت ۸ از یک نمایشگر کشیده ۶.۳ اینچی بهره می‌برد.

زمانی که نوت ۸ را در دستانتان می‌گیرید، با یک محصول پریمیوم روبه‌رو می‌شوید که بسیار خوش‌دست است. کار با گلکسی نوت ۸ بسیار راحت‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. علت آن نیز عرض کم نمایشگر و نبود حاشیه در اطراف آن است که باعث سهولت کار با گوشی می‌شود.

صفحه نمایشگر کشیده باعث می‌شود تا کار با یک دست سخت شود و نتوانید به قسمت‌های بالایی نمایشگر دسترسی داشته باشید. البته در این مواقع قابلیتی به نام One Hand Mode می‌تواند کمک شایانی به شما کند. این حالت که از طریق منوی تنظمیات فعال می‌شود، صفحه نمایشگر را کوچک‌تر می‌کند تا با یک دست امکان دسترسی به تمام صفحه وجود داشته باشد.

برآمدگی دور قاب را می‌توان تنها ایراد طراحی نوت ۸ دانست که گاهی کار با گوشی را آزاردهنده می‌کند. این برآمدگی به منظور جلوگیری از سقوط گوشی به زمین در نظر گرفته شده است.

در طرف دیگر میدان، هواوی میت ۱۰ پرو قرار دارد. این تلفن هوشمند نیز از دو پنل شیشه‌ای تشکیل شده که در میان یک قاب فلزی قرار دارند. میت ۱۰ پرو از ابعاد ۱۵۴.۲ در ۷۴.۵ در ۷.۹ میلی‌متر بهره می‌برد و دارای یک نمایشگر ۶ اینچی است. نرخ نمایشگر به بدنه میت ۱۰ پرو ۸۰.۹ درصد است.

در مقابل نوت ۸، حاشیه‌های موجود در اطراف نمایشگر میت ۱۰ پرو کاملا به چشم می‌آید. برتری میت ۱۰ پرو زمانی احساس می‌شود که آن را در دست می‌گیرید. به طور کلی میت ۱۰ پرو را باید خوش‌دست‌تر از نوت ۸ دانست. برخلاف پرچم‌دار سامسونگ، لبه‌های کناری میت ۱۰ پرو از برآمدگی برخوردار نیست.

مانند گلکسی نوت ۸، میت ۱۰ پرو نیز از نمایشگر بزرگی بهره می‌برد که همین امر کار با گوشی را کمی سخت می‌کند. البته در میت ۱۰ پرو نیز قابلیت One Hand Mode وجود دارد تا با یک دست بتوانید از گوشی هوشمندتان استفاده کنید.

از نظر درگاه‌ها هر دو تلفن هوشمند مجهز به درگاه USB-C هستند که از آن می‌توان برای شارژ یا انتقال اطلاعات استفاده کرد. البته گلکسی نوت ۸ از جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری نیز برخوردار است که برای دارندگان هدفون‌های قدیمی یک مزیت محسوب می‌شود و نیازی به مبدل نیست.

مشکل اصلی که در هر دو تلفن هوشمند به چشم می‌خورد، جذب اثر انگشت است. البته گلکسی نوت ۸ استعداد بیشتری برای جذب اثر انگشت دارد. ضمن اینکه آثار لک و چربی را سریع‌تر می‌توان از روی بدنه میت ۱۰ پرو پاک کرد.

گلکسی نوت ۸ از ۱۹۵ گرم وزن و هواوی میت ۱۰ پرو از ۱۷۸ گرم وزن برخوردار است. این اختلاف وزن، تفاوت زیادی در استفاده از تلفن هوشمند به وجود نمی‌آورد.

هنگام مقایسه میت 10 پرو با گلکسی نوت 8 از لحاظ طراحی می‌توان به این نتیجه رسید که هر دو دستگاه از کیفیت ساخت بالایی برخوردار هستند. گلکسی نوت ۸ طراحی زیباتری دارد و میت ‍‍۱۰ پرو خوش‌دست‌تر است.

مقایسه میت 10 پرو با گلکسی نوت 8 از نظر نمایشگر
سامسونگ یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان پنل اولد و آمولد است. همین امر نیز باعث می‌شود تا محصولات این شرکت از جمله تلفن‌های هوشمند، دارای بهترین پنل موجود در بازار باشند. این موضوع برای گلکسی نوت ۸ نیز صدق می‌کند.

در نوت ۸ از یک پنل سوپرآمولد استفاده شده است که از ابعاد ۶.۳ اینچ بهره می‌برد. در واقع، تفاوت پنل گلکسی نوت ۸ با اس ۸ پلاس تنها ۰.‍۱ اینچ است. شباهت ظاهری نوت ۸ با اس ۸ و تفاوت‌های اندک بین این دو مدل باعث شده است تا نوت ۸ به جای اینکه یک محصول کاملا متمایز از سری اس باشد، یک نسخه بزرگ‌تر از اس ۸ با قلم استایلوس و دوربین دوگانه به شمار رود. البته این موارد را نمی‌توان یک عیب بزرگ تلقی کرد و اگر علاقه‌مند به خرید نوت ۸ باشید، بدون شک با آنها کنار می‌آیید.

هواوی میت ‍۱۰ پرو از یک نمایشگر آمولد با ابعاد ۶.۰ اینچ بهره می‌برد. تفاوت اصلی که میان این دو تلفن هوشمند وجود دارد، میزان رزولوشن و سطح روشنایی نمایشگر آنها است. ابعاد ۶ اینچی نمایشگر و رزولوشن ‍۱۰۸۰ در ۲۱۶۰ پیکسل باعث شده تا نمایشگر میت ۱۰ پرو در هر اینچ دارای ۴۰۲ پیکسل باشد.

از سوی دیگر، گلکسی نوت ۸ با نمایشگر ۶.۳ اینچی از رزولوشن ۱۴۴۰ در ۲۹۶۰ پیکسل بهره می‌برد که این مشخصات باعث می‌شود نمایشگر آن در هر اینچ از ۵۲۱ پیکسل برخوردار شود. در صورتی که از فاصله دور به صفحه هر یک از این دو تلفن هوشمند خیره شوید، به سختی متوجه تفاوت آشکاری می‌شوید؛ اما گلکسی نوت ۸ به خاطر داشتن رزولوشن بالاتر، گزینه بهتری برای واقعیت مجازی محسوب می‌شود.

میت ۱۰ پرو دارای دو حالت تنظیمات روشنایی است؛ در حالت اول، میزان روشنایی نمایشگر به ۴۲۰ نیت می‌رسد و حالت دوم نیز میزان روشنایی را روی ۴۴۲ نیت تنظیم می‌کند. البته در حالت دوم اگر گوشی را در مقابل تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید، روشنایی نمایشگر حتی تا ۶۳۰ نیت نیز افزایش می‌یابد.

حالت اول برای کاهش مصرف انرژی است و حالت دوم نیز به شما کمک می‌کند تا بدون بروز مشکلی از تلفن هوشمندتان در زیر نور آفتاب استفاده کنید.

گلکسی نوت ۸ نیز از دو حالت بهره می‌برد. در حالت اول روشنایی نمایشگر ۴‍۱۲ نیت و در حالت دوم نیز به ۸۵۰ نیت می‌رسد. این موضوع به‌ لطف پنل سوپرآمولدی است که در گلکسی نوت ۸ استفاده شده است.

برتری گلکسی نوت ۸ از نظر نمایشگر این است که روشنایی بیشتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. از طرفی در آزمایش‌هایی که برای مقایسه میت 10 پرو با گلکسی نوت 8 انجام دادیم، متوجه شدیم نمایشگر پرچمدار هواوی دقت رنگ بالاتری دارد.

مقایسه میت 10 پرو با گلکسی نوت 8 از نظر سخت‌افزار
میت ۱۰ پرو و گلکسی نوت ۸ تقریبا از لحاظ سخت افزاری عملکرد برابری دارند و در بعضی موارد نیز میت ۱۰ پرو بهتر از نوت ۸ عمل می‌کند.

گلکسی نوت ۸ در دو مدل عرضه شده است. مدل اول که مخصوص بازار ایالات متحده و چین است از تراشه اسنپدراگون ۸۳۵ ساخت کوالکام و مدل جهانی نیز از اکسینوس ۸۸۹۵ بهره می‌برد. هر دوی این تراشه‌ها با لیتوگرافی یا پروسه ساخت ۱۰ نانومتری ساخته شده‌اند. البته تفاوت بسیار کمی میان عملکرد آنها وجود دارد.

اسنپدراگون ۸۳۵ از یک پردازنده ۸ هسته‌ای استفاده می‌کند که در کنار آن، پردازنده گرافیکی آدرنو ۵۴۰ قرار دارد. برای پردازنده اصلی از هسته‌های کایرو ۲۸۰ استفاده شده است که با فرکانس ۲.۳۵ گیگاهرتز کار می‌کنند. البته مدلی که در اختیار ما قرار گرفته است، مجهز به تراشه اکسینوس ۸۸۹۵ است.

سامسونگ وظیفه ساخت این تراشه را نیز به عهده داشته است. روی این تراشه از یک پردازنده ۸ هسته‌ای استفاده شده که به دو خوشه ۴ هسته‌ای تقسیم می‌شود. خوشه اول مجهز به هسته‌های M2 تحت عنوان Magnoose نیز شناخته می‌شوند. این هسته‌ها با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز کار می‌کنند. هسته M2 در واقع نمونه‌ای بهینه شده از هسته M1 است که در تراشه اکسینوس ۸۸۹۰ استفاده شده است.

مقایسه میت 10 پرو با گلکسی نوت 8

خوشه چهار هسته‌ای دوم نیز شامل هسته‌های Cortex-A53 است که با فرکانس ۱.۷ گیگاهرتز کار می‌کنند. برای انجام محاسبات گرافیکی نیز از پرازنده گرافیکی Mali-G71 MP20 استفاده شده است. پردازنده اکسینوس ۸۸۹۵ کمی سریع‌تر است، اما پردازنده گرافیکی اسنپدراگون ۸۳۵ به طور کلی عملکرد بهتری دارد.

هواوی نیز مانند سامسونگ وظیفه ساخت تراشه برای محصولاتش را به عهده گرفته است. این کار باعث می‌شود که این شرکت به شرکت دیگری برای تولید محصولاتش متکی نباشد. هواوی برای میت ۱۰ پرو از تراشه کایرین ۹۷۰ استفاده کرده که با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری ساخته شده است.

این تراشه از نوعی پردازنده ۸ هسته‌ای و پردازنده گرافیکی Mali-G72 MP12 استفاده می‌کند. پردازنده اصلی این تراشه از دو خوشه ۴ هسته‌ای تشکیل شده که خوشه اول را هسته‌های Cortex A73 با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و خوشه دوم را نیز هسته‌های Cortex A53 با فرکانس ۱.۸ تشکیل می‌دهند.

هنگام مقایسه میت 10 پرو با گلکسی نوت 8 حافظه های داخلی و رم این دو گوشی مورد بررسی قرار گرفت. نوت ۸ از ۶ گیگابایت حافظه رم برخوردار است و از نظر حافظه داخلی در مدل‌های ۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی عرضه شده است. میت ۱۰ پرو در دو مدل عرضه شده است که مدل اول از ۴ گیگابایت حافظه رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی و مدل دوم نیز از ۶ گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی بهره می‌برد.

در ابتدا هنگام مقایسه میت 10 پرو با گلکسی نوت 8 از لحاظ سخت افزاری تفاوت پردازنده‌های گرافیکی این دو مدل توجه ما را به خود جلب کرد. Mali-G71 MP20 که در نوت ۸ استفاده شده دارای ۲۰ هسته است که با فرکانس ۵۴۶ مگاهرتز کار می‌کنند؛ این موضوع باعث می‌شود تا عملکرد این پردازنده به ۳۷۵ گیگافلاپس برسد. از طرفی، میت ۱۰ پرو از Mali-G72 MP12 به عنوان پردازنده گرافیکی استفاده می‌کند. این پردازنده از ۱۲ هسته تشکیل شده که با فرکانس ۸۵۰ مگاهرتز کار کرده و می‌توانند عملکردی بالغ بر ۵۹۲.۲ گیگافلاپس در اختیار گوشی قرار دهند.

بررسی های بنچمارک GFXBench نشان از عملکرد بهتر میت ۱۰ پرو از نظر محاسبات گرافیکی در مقایسه با نوت ۸ داشته است.

مقایسه میت 10 پرو با گلکسی نوت 8 از نظر عمر باتری
گلکسی نوت ۸ از باتری ۳۳۰۰ میلی‌آمپرساعتی بهره می‌برد؛ این در حالی است که در میت ۱۰ پرو از یک باتری با ظرفیت ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعت استفاده شده است. البته میزان ظرفیت باتری در اولویت قرار ندارد و میزان مصرف انرژی است که عمر باتری را در هر شارژ کامل مشخص می‌کند. اما این موضوع به این معنی نیست که نوت ۸ از میت ۱۰ پرو مصرف کمتری دارد.

علت اصلی استفاده از باتری با ظرفیت ۳۳۰۰ میلی‌آمپرساعت در نوت ۸ مشکلات پیش آمده برای گلکسی نوت ۷ است. نوت ۷ سال گذشته به دلیل خرابی باتری با مشکلات متعددی روبه‌رو شد به طوری که نقص فنی باتری سبب انفجار گوشی هوشمند می‌شد. به همین علت سامسونگ مجبور شد کلیه دستگاه های نوت ۷ را از بازار جمع‌آوری کند.

شرکت کره‌ای در ساخت نوت ۸ تصمیم گرفت تا در مورد باتری جانب احتیاط را رعایت کند؛ به همین دلیل از باتری با ظرفیت کم استفاده کرد تا این گوشی به سرنوشت شوم نوت ۷ دچار نشود.

حین مقایسه میت 10 پرو با گلکسی نوت 8 به منظور سنجش میزان مصرف انرژی، هر دو گوشی هوشمند را به طور کامل شارژ کردیم. سپس یک ویدیو با فرمت فول اچ‌دی را در آنها اجرا کردیم تا شارژ باتری‌شان تمام شود.

در ساعت اول پخش ویدیو، میزان شارژ میت پرو ۱۰ از ۱۰۰ درصد به ۹۲.۸ درصد و میزان شارژ نوت ۸ از ۱۰۰ به 92 درصد کاهش یافت.

مقایسه میت 10 پرو با گلکسی نوت 8 از نظر رابط کاربری
نوت ۸ مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید ۷.۱.۱ است که روی آن رابط کاربری اختصاصی سامسونگ اکسپرینس ۸.۵ سوار شده است. اما میت ۱۰ پرو از این حیث گوی سبقت را از رقیب خود ربوده است، زیرا این تلفن هوشمند از سیستم عامل اندروید ۸ همراه با رابط کاربری EMUI 5.1 بهره می‌برد.

به نظر می‌رسد نوت ۸ نیز در آینده جدیدترین سیستم‌عامل اندروید را دریافت کند، اما در حال حاضر میت ۱۰ پرو با اندروید ۸ خود، از لحاظ رابط کاربری یک سر و گردن از رقیب خود بالاتر است.

یکی از ویژگی‌هایی که سری گلکسی نوت را از سری گلکسی اس متمایز می‌کند، برخورداری از قلم استایلوس است. این قلم ویژگی‌های مختلفی دارد که از جمله آن می‌توان به یادداشت، استفاده به جای انگشت و موارد دیگر اشاره کرد. اما اگر علاقه‌ای به کار با قلم استایلوس ندارید، تنها یک قطعه اضافی را با خود حمل می‌کنید.

سیستم بروز نرم‌افزاری هواوی میت ۱۰ پرو باعث اجرای سریع تر برنامه‌ها می‌شود. علاوه بر آن، سرعت ناوبری و گشت زدن در محیط رابط کاربری این گوشی بیشتر از نوت ۸ است که می‌توان آن را یک مزیت ویژه خواند.

این موضوع در کار با حسگر اسکنر اثرانگشت نیز کاملا محسوس است؛ هر دو تلفن هوشمند از یک حسگر اسکنر اثر انگشت در پشت تلفن هوشمند برخوردارند، اما جایگاه بد حسگر گلکسی نوت ۸ باعث می‌شود تا به اشتباه دوربین اصلی را لمس کنید.

حسگر اسکنر اثر انگشت نوت ۸ در کنار دوربین اصلی و این حسگر در گوشی میت ۱۰ پرو زیر دوربین اصلی قرار دارد. در مجموع باید گفت که هواوی محل بهتری را برای این اسکنر در نظر گرفته است.

مقایسه میت 10 پرو با گلکسی نوت 8

جمع‌بندی
هواوی با عرضه میت ۱۰ پرو تصمیم گرفت رشد چشمگیر خود را در سال های اخیر به کاربران اثبات کند. میت ۱۰ پرو توانست در مقایسه با یکی از برترین گوشی‌های هوشمند بازار یعنی گلکسی نوت ۸ رقابت برابری را به نمایش گذاشته و در برخی موارد نیز بهتر ظاهر شود.

عملکرد بهتر باتری، خوش‌دست بودن، رابط کاربری نرم و روان و سیستم‌عامل به‌روزتر از برتری‌های میت ۱۰ پرو نسبت به نوت ۸ به شمار می‌روند. گلکسی نوت ۸ در آزمایش‌های ما توانست عملکرد بهتری در روشنایی نمایشگر و بنچمارک‌های مربوط به پردازنده‌ها داشته باشد.

در مجموع باید گفت که اگر علاقه‌مند به کار با قلم استایلوس نیستید، گلکسی اس ۸ یا هواوی میت ۱۰ پرو گزینه بهتری برای شما خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *