راهنمای استفاده صحیح از باتری لپ تاپ؛ آیا لپ تاپ همیشه باید به برق متصل باشد؟

آیا زمانی که در منزل یا اداره هستید

، باید لپ تاپ خود را به برق وصل کنید و از باتری آن استفاده نکنید؟ چه چیزی برای باتری لپ تاپ بهتر است؟ این یک سوال دشوار است و توصیه های متناقض زیادی وجود دارد.

مهم این است که مبانی چگونگی استفاده از باتری لیتیوم یون (LI-ION) و لیتیوم پلیمر (LIPO) را در دستگاه های مدرن درک کنید.
هیچ راهی برای بیش از حد شارژ کردن باتری لپ تاپ وجود ندارد. هنگامی که لپ تاپ خود را ۱۰۰٪ شارژ می کنید و می گذارید در این حالت باقی بماند، شارژر دیگر باتری را شارژ نمی کند و لپ تاپ فقط به طور مستقیم با کابل برق کار می کند. با شارژ کردن بیش از ظرفیت آن، خطر آسیب رساندن به باتری وجود ندارد.

تمام باتری های لپ تاپ در طول زمان از بین می روند (به چند دلیل)
باتری های لپ تاپ همیشه در طول زمان از بین می روند. هر چه تعداد دفعات شارژ کردن شما بیشتر باشد، این روند سریعتر خواهد بود. باتری های مختلف دارای رتبه بندی های مختلف هستند، اما شما اغلب می توانید حدود ۵۰۰ بار شارژ کامل را از آن انتظار داشته باشید.

این بدان معنا نیست که شما باید از تخلیه باتری اجتناب کنید. ذخیره سازی باتری در سطح شارژ بالا برای آن بد است. از طرف دیگر، به طور کامل خالی شدن باتری هر بار که شما از آن استفاده می کنید هم چندان درست نیست. دمای بالا نیز باعث می شود سریعتر باتری از بین برود!

و این را بخاطر بسپارید اگر می خواهید باتری لپ تاپ را از آن خارج کنید و در جایی نگه دارید، بهتر است باتری آن حدود ۵۰ درصد شارژ داشته باشد. این عمر باتری را طولانی تر می کند.

باتری لپ تاپ را از شر گرما خلاص کنید

در اینجا یک چیز روشن است: گرما بد است. بنابراین، اگر لپ تاپ شما دارای یک باتری قابل جابجایی است، و می خواهید باتری را از لپ تاپ خود خارج کنید و مدت زمان طولانی آن را به برق شهر متصل کنید. اطمینان حاصل کنید که باتری در معرض گرما قرار نگرفته است

البته، بسیاری از لپ تاپ های مدرن دیگر باتری های قابل حمل ندارند، بنابراین این موضوع در مورد آنها صدق نمی کند.

آیا باید لپ تاپم را همیشه متصل به برق بگذارم یا خیر؟
در نهایت روشن نیست که چه چیزی برای یک باتری بدتر است. باقی ماندن باتری در ظرفیت ۱۰۰٪، طول عمر آن را کاهش می دهد، اما تکرار شارژ و دشارژ شدن آن نیز طول عمر آن را کاهش می دهد. اساسا، با هر آنچه که انجام می دهید، باتری شما از بین می رود و ظرفیت خود را از دست می دهد. این ماهیت کار باتری است. سوال واقعی این است که چه چیزی باعث می شود این روند کندتر پیش رود؟

اپل قبلا توصیه می کرد که مک بوک را در همه زمانها به برق متصل نکنید. اما در صفحه مشاوره باتری آن دیگر به این مورد اشاره ای نکرده است. بعضی از تولیدکنندگان PC می گویند که خوب است لپ تاپ ها را همیشه به برق متصل کنید، در حالی که دیگران بدون هیچ دلیل خاصی آن را رد می کنند.

اپل قبلاً توصیه می کرد که لپ تاپ را حداقل ماهی یکبار شارژ و دشارژ کنید. اما دیگر چنین نیست. اگر شما از اینکه باتری خود را مداوم به برق متصل می کنید نگرانید، می توانید این کار را انجام دهید. اما برای اینکه بدانید اینکار کمک خواهد کرد یا نه بستگی به دستگاه شما و فن آوری باتری آن دارد و پاسخ یکسانی به آن نمی توانیم بدهیم.

گاهی اوقات دشارژ و شارژ شدن باتری می تواند به “کالیبراسیون” آن کمک کند

باطری لپ تاپ را کالیبره کنید

چالب است بدانید که همنی که هر از گاهی باتری لپ تاپ را کاملا خالی کنید و دوباره کاملا شارژ کنید به کالبیراسیون آن کمک می کنید. این کار تضمین می کند که بدانید لپ تاپ شما دقیقا چقدر شارژ دارد و بتوانید دقیقا تخمین بزنید چقدر به تخلیه آن باقی مانده است. به عبارت دیگر، اگر باطری خود را به درستی کالیبراسیون نکنید، ممکن است وقتی باطری شما بطور واقعی ۰% شارژ داشته باشد ویندوز ۲۰٪ را نشان دهد و لپ تاپ تان بدون هیچ هشداری به شما خاموش شود.

این کار در همه دستگاه ها لازم نیست. در حقیقت، اپل به صراحت می گوید این کار دیگر برای MacBook های مدرن با باطری های داخلی لازم نیست.

لازم است بدانید که فرآیند کالیبراسیون طول عمر باطری را بهبود نخواهد داد با اینکار تنها اطمینان حاصل می کنید که کامپیوتر شما میزان شارژ باقی مانده را دقیق تخمین می زند. اما با این وجود باید بگوییم که این یکی از دلایلی است که نباید همیشه لپ تاپ تان به برق متصل باشد.

این را بدانید که باطری لپ تاپ شما همیشه مثل روز اول نمی ماند و ظرفیت آن به تدریج در طول زمان، بدون توجه به طرز استفاده شما، کمتر خواهد شد. همه شما می توانید این کار را انجام دهید امید است که باطری لپ تاپ شما تا زمانی که لپ تاپ خود را تعویض نکرده اید دوام بیاورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *